H

هایپربایت لرن

دستیار آموزشی هوش مصنوعی برای دانشگاه‌ها

دوره: هوش مصنوعی – استاد مبصر

بازگشت به لیست جلسات

چت تعاملی با دستیار جلسه

در مورد محتوای این جلسه بپرسید، مثال بخواهید یا از هوش مصنوعی بخواهید تمرین طراحی کند. پاسخ‌ها بر اساس تدریس استاد در همین جلسه تولید می‌شوند.

اولین سؤال خود را بپرسید؛ مثلاً:
«لطفاً این جلسه را در سه bullet point خلاصه کن» یا «یک مثال عملی درباره‌ی این مفهوم بزن».
چند سؤال پیشنهادی برای شروع گفتگو:

عقلانیت، معیار کارایی، خودمختاری و یادگیری در عامل‌ها

هدف دوره: هدف این دوره آشنایی عمیق دانشجویان با مبانی نظری و مفهومی هوش و هوش مصنوعی است؛ از تعریف‌های گوناگون هوش در علوم شناختی و روان‌شناسی گرفته تا درک دقیق مفهوم عامل هوشمند، معیارهای عقلانیت، خودمختاری، و در نهایت تسلط بر مدل‌سازی و استنتاج در محیط‌های هوشمند مانند دنیای ومپوس.

خلاصه تدریس استاد در این جلسه

«در این جلسه تمرکز بر این موضوع بود که چه چیزی یک عامل را «عاقل» یا «بهینه» می‌کند. چند مفهوم کلیدی را بررسی کردیم: رفتار خوب (Good Behavior): رفتاری است که باعث موفقیت عامل در رسیدن به هدف‌هایش می‌شود. معیار کارایی (Performance Measure): شاخصی است که با آن میزان موفقیت عامل را می‌سنجیم. این معیار می‌تواند داخلی یا خارجی باشد، اما تأکید کردیم که معیارهای بیرونی (مثلاً رضایت کاربر، کاهش هزینه، افزایش دقت) معمولاً قابل‌اعتمادترند. معیار عقلانیت (Rationality): یک عامل عاقل عاملی است که با توجه به: معیار کارایی‌ای که برایش تعریف شده، دانسته‌های پیشین خود درباره‌ی محیط، دنباله‌ی ادراک‌هایی که تا این لحظه دریافت کرده، و مجموعه‌ی کنش‌های ممکن در وضعیت فعلی، آن کنشی را انتخاب می‌کند که انتظار می‌رود بهترین نتیجه را طبق معیار کارایی بدهد. تأکید شد که: عقلانیت با کمال یا بی‌نقص بودن تفاوت دارد. ممکن است عامل همه‌چیز را نداند، اما با اطلاعات موجود، بهترین تصمیم ممکن را بگیرد. مثال عینی: عبور از خیابان بدون نگاه کردن به دو طرف، حتی اگر به‌طور تصادفی سالم بمانیم، رفتار عاقلانه‌ای نیست؛ چون بر اساس اطلاعات موجود، ریسک بسیار بالا است. سپس مفهوم خودمختاری (Autonomy) را مطرح کردیم: عاملی که فقط بر اساس دانش اولیه‌ی طراح عمل می‌کند و از ادراک‌ها و تجربه‌های جدید چیزی یاد نمی‌گیرد، خودمختاری پایینی دارد. یک عامل خوب باید بتواند با جمع‌آوری اطلاعات و یادگیری از تجربه، دانش خود را به‌روزرسانی کند و تصمیم‌هایش را بهبود دهد، به‌خصوص در محیط‌های ناشناخته که طراح همه‌چیز را از قبل نمی‌داند. مثال‌ها: سوسک با یک سری قواعد غریزی حرکت می‌کند و چندان یاد نمی‌گیرد؛ زنبور رفتاری تکراری دارد (مثلاً کرم را بارها از لانه بیرون می‌برد و دوباره می‌آورد) و الگو را تغییر نمی‌دهد، هرچند در ظاهر پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد؛ انسان به‌دلیل توانایی یادگیری، بازنگری در استراتژی‌ها و اصلاح خطاها، سطح بالاتری از خودمختاری و عقلانیت را نشان می‌دهد. نتیجه‌ی این جلسه: برای ساختن یک عامل هوشمند در هوش مصنوعی، باید علاوه بر تعریف تابع عامل، به معیار کارایی، منبع دانش، میزان خودمختاری و سازوکار یادگیری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

در این صفحه می‌توانید با دستیار هوش مصنوعی این جلسه گفتگو کنید. سعی کنید سؤالات مفهومی، مثال‌های بیشتر و تمرین بپرسید.