دوره: آموزش ریاضی و معادلات دیفرانسیل
بازگشت به لیست جلساتچت تعاملی با دستیار جلسه
در مورد محتوای این جلسه بپرسید، مثال بخواهید یا از هوش مصنوعی بخواهید تمرین طراحی کند. پاسخها بر اساس تدریس استاد در همین جلسه تولید میشوند.
«لطفاً این جلسه را در سه bullet point خلاصه کن» یا «یک مثال عملی دربارهی این مفهوم بزن».
معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم و نوسانگر هماهنگ ساده
هدف دوره: در پایان این دوره، دانشجو میتواند مفاهیم پایه و پیشرفتهی حساب دیفرانسیل و انتگرال و معادلات دیفرانسیل را درک کرده و آنها را برای مدلسازی و حل مسائل مهندسی و علوم پایه بهکار بگیرد؛ از تحلیل نمودار توابع تا حل معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و دوم و تفسیر نتایج در مسائل واقعی.
خلاصه تدریس استاد در این جلسه
«در این جلسه به سراغ معادلات دیفرانسیل خطی مرتبهی دوم رفتیم که در بسیاری از مسائل مهندسی و فیزیک ظاهر میشوند، بهخصوص در مدلسازی حرکت نوسانی. مباحث اصلی جلسه: تعریف معادلهی دیفرانسیل خطی مرتبهی دوم با ضرایب ثابت: a y ′ ′ + b y ′ + c y = 0 ay ′′ +by ′ +cy=0 معرفی مفهوم معادله مشخصه: با فرض y = e r x y=e rx ، به رابطهی a r 2 + b r + c = 0 ar 2 +br+c=0 میرسیم و ریشههای این معادله (حقیقی متمایز، حقیقی مساوی، یا مختلط) نوع جواب را تعیین میکنند. مثال: معادلهی نوسانگر هماهنگ ساده بدون میرایی: y ′ ′ + ω 2 y = 0 y ′′ +ω 2 y=0 که جواب عمومی آن به صورت y ( x ) = C 1 cos ( ω x ) + C 2 sin ( ω x ) y(x)=C 1 cos(ωx)+C 2 sin(ωx) است و نشان میدهد حرکت به صورت نوسان دورهای انجام میشود. تفسیر فیزیکی ضرایب a , b , c a,b,c در سیستمهای مکانیکی (جرم–فنر–میرایی) و اینکه چرا ضریب b b مربوط به نیروی اصطکاک/دمپینگ است. تمرینهای پیشنهادی برای دانشجوها: حل معادلهی y ′ ′ − 4 y = 0 y ′′ −4y=0 و بررسی شکل نمودار جواب. بررسی اثر اضافه شدن جملهی میرایی: y ′ ′ + 2 y ′ + y = 0 y ′′ +2y ′ +y=0 و مقایسهی رفتار پاسخ با حالت بدون میرایی. توضیح دهید که در چه شرایطی حرکت نوسانگر «نوساندار» و در چه شرایطی «میرا» میشود.»
در این صفحه میتوانید با دستیار هوش مصنوعی این جلسه گفتگو کنید. سعی کنید سؤالات مفهومی، مثالهای بیشتر و تمرین بپرسید.